Fressis.fi – Tekoäly-avusteinen kampanjatoteutus
Asiakas
Fressis on Suomen Syöpäyhdistyksen viestintäkokonaisuus, jonka kautta nuoret saavat tietoa, kannustusta ja tukea terveellisten elintapojen toteuttamiseen ja hyvään arkeen. Fressiksen aiheita ovat tupakkatuotteet, ruoka, liikunta, uni, seksuaaliterveys, arkirytmi, alkoholi, aurinkoterveys ja mielen hyvinvointi.
Työn kuvaus
Toteutimme Fressikselle kampanjan sähkösavukkeiden käytön ennaltaehkäisemiseksi. Puhuttelevaa ”Älä ole koekaniini”-slogania kantavan kampanjan tavoitteena oli lisätä nuorten tietoa sähkösavukkeista ja niiden haitoista, sekä tupakkateollisuuden keinoista houkutella nuoria sähkösavukkeiden käyttäjiksi. Kampanjan kohderyhmänä olivat 12–15 vuotiaat nuoret, jotka ovat riskissä aloittaa sähkösavukkeiden käytön.
Taustatyössä hyödynnettiin fokusryhmiä
Fressis panostaa vahvasti nuorten osallistamiseen muun muassa sisältöjen suunnittelussa ja toteutuksessa. Näin haluttiin toimia myös ”Älä ole koekaniini”-kampanjan suunnittelussa.
Jo varhaisessa vaiheessa suunnitteluun osallistettiin kohderyhmään kuuluvien nuorten fokusryhmä, jolla kampanjan visuaalista ilmettä ja viestikärkeä testattiin. Fokusryhmä-tilaisuudessa kerättyjen näkemysten ja huomioiden pohjalta ilmettä vietiin kohderyhmää puhuttelevampaan suuntaan.
Laadukkaan promptin kirjoittaminen oikean lopputuloksen löytämiseksi on avainasemassa tekoäly-avusteisissa tuotannoissa.
Tekoälyn hyödyntäminen visuaalisessa ilmeessä
Kampanjan visuaalinen ilme koostuu sloganin mukaisesti kolmesta erilaisesta tekoälyllä tuotetusta, kohderyhmän kaltaisesta koekaniinihahmosta kolmessa eri ympäristössä. Iltahämärään peittoutuneet kuvat täyttyvät höyrystä, jota eriväriset neonvalokyltit valaisevat.
Tekoälyn avulla pystyimme vaikuttamaan koekaniinien ulkonäköön, vaatetukseen sekä ilmeisiin. Tämän lisäksi pystyimme sijoittamaan hahmot toivottuihin ympäristöihin, joissa sähkötupakointia (tai tuttavallisemmin vapettamista) yleisimmin tapahtuu tai tilanteisiin, joissa ryhmäpaine vapettamiseen on suurta. Kampanjaan valikoituneet ympäristöt olivat: harrastustoiminta – futistreenit, vapaa-aika – skeittipuisto, koulumaailma – koulun wc-tilat. Tavoitteenamme oli, että kohderyhmään kuuluva voisi tunnistaa itsensä tilanteesta tai kuvasta.
Koska tekoäly ei yksin pystynyt toteuttamaan täysin valmista materiaalia, kampanjan visuaalinen ilme viimeisteltiin kuvankäsittelyn sekä animoinnin keinoin. Jälkikäteen materiaaleihin lisättyjä elementtejä olivat esimerkiksi värilliset, E-nesteen makua viestittävät höyrypilvet, ihmiskädet, sekä neonvalokyltit ja tekstit.
Toteutukset
Koska kampanjan kohderyhmälle ei voinut mainostamisen kautta kohdentaa kampanjaviestiä, kohderyhmää lähestyttiin nuorten seuraamien kanavien ja vaikuttajien kautta.
Moniulotteinen ja monikanavainen kampanja levisi paitsi Fressis.fi-sivustolla myös laajalti erilaisilla somealustoilla, kuten TikTokissa, Instagramissa, Snapchatissa ja YouTubessa. Lisäksi kampanjamateriaalia jaettiin yhteistyökumppaneille sekä kouluille jaettavaksi omilla kanavillaan.
Piditkö näkemästäsi?
Tarvitsetko ehkä jotain samanlaista yrityksellesi tai palvelullesi? Lähetä meille yhteydenotto- tai tarjouspyyntö oheisella lomakkeella, tai ole meihin suoraan yhteydessä.
Anssi Muurimäki
anssi(a)creativeday.fi
+358 400 796 229