2024 Finnish Comms Awards -voittaja

Vuoden vaikuttamiskampanja sekä Vuoden lanseeraus/repäisy (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot).

Fressis.fi – Tekoäly-avusteinen kampanjatoteutus

Asiakas

Fressis on Suomen Syöpäyhdistyksen viestintäkokonaisuus, jonka kautta nuoret saavat tietoa, kannustusta ja tukea terveellisten elintapojen toteuttamiseen ja hyvään arkeen. Fressiksen aiheita ovat tupakkatuotteet, ruoka, liikunta, uni, seksuaaliterveys, arkirytmi, alkoholi, aurinkoterveys ja mielen hyvinvointi.

Työn kuvaus

Toteutimme Fressikselle kampanjan sähkösavukkeiden käytön ennaltaehkäisemiseksi. Puhuttelevaa ”Älä ole koekaniini”-slogania kantavan kampanjan tavoitteena oli lisätä nuorten tietoa sähkösavukkeista ja niiden haitoista, sekä tupakkateollisuuden keinoista houkutella nuoria sähkösavukkeiden käyttäjiksi. Kampanjan kohderyhmänä olivat 12–15 vuotiaat nuoret, jotka ovat riskissä aloittaa sähkösavukkeiden käytön. 

Taustatyössä hyödynnettiin fokusryhmiä

Fressis panostaa vahvasti nuorten osallistamiseen muun muassa sisältöjen suunnittelussa ja toteutuksessa. Näin haluttiin toimia myös ”Älä ole koekaniini”-kampanjan suunnittelussa.

Jo varhaisessa vaiheessa suunnitteluun osallistettiin kohderyhmään kuuluvien nuorten fokusryhmä, jolla kampanjan visuaalista ilmettä ja viestikärkeä testattiin. Fokusryhmä-tilaisuudessa kerättyjen näkemysten ja huomioiden pohjalta ilmettä vietiin kohderyhmää puhuttelevampaan suuntaan. 

Laadukkaan promptin kirjoittaminen oikean lopputuloksen löytämiseksi on avainasemassa tekoäly-avusteisissa tuotannoissa.

Tekoälyn hyödyntäminen visuaalisessa ilmeessä

Kampanjan visuaalinen ilme koostuu sloganin mukaisesti kolmesta erilaisesta tekoälyllä tuotetusta, kohderyhmän kaltaisesta koekaniinihahmosta kolmessa eri ympäristössä. Iltahämärään peittoutuneet kuvat täyttyvät höyrystä, jota eriväriset neonvalokyltit valaisevat.

Tekoälyn avulla pystyimme vaikuttamaan koekaniinien ulkonäköön, vaatetukseen sekä ilmeisiin. Tämän lisäksi pystyimme sijoittamaan hahmot toivottuihin ympäristöihin, joissa sähkötupakointia (tai tuttavallisemmin vapettamista) yleisimmin tapahtuu tai tilanteisiin, joissa ryhmäpaine vapettamiseen on suurta. Kampanjaan valikoituneet ympäristöt olivat: harrastustoiminta – futistreenit, vapaa-aika – skeittipuisto, koulumaailma – koulun wc-tilat. Tavoitteenamme oli, että kohderyhmään kuuluva voisi tunnistaa itsensä tilanteesta tai kuvasta.

Koska tekoäly ei yksin pystynyt toteuttamaan täysin valmista materiaalia, kampanjan visuaalinen ilme viimeisteltiin kuvankäsittelyn sekä animoinnin keinoin. Jälkikäteen materiaaleihin lisättyjä elementtejä olivat esimerkiksi värilliset, E-nesteen makua viestittävät höyrypilvet, ihmiskädet, sekä neonvalokyltit ja tekstit.

Toteutukset

Koska kampanjan kohderyhmälle ei voinut mainostamisen kautta kohdentaa kampanjaviestiä, kohderyhmää lähestyttiin nuorten seuraamien kanavien ja vaikuttajien kautta.

Moniulotteinen ja monikanavainen kampanja levisi paitsi Fressis.fi-sivustolla myös laajalti erilaisilla somealustoilla, kuten TikTokissa, Instagramissa, Snapchatissa ja YouTubessa. Lisäksi kampanjamateriaalia jaettiin yhteistyökumppaneille sekä kouluille jaettavaksi omilla kanavillaan.

Tutustu kampanjaan osoitteessa Fressis.fi

Fressis.fi Älä ole koekaniini kampanjan aineistototeutuksia.
Fressis.fi:n Tekoäly-avusteisen Älä ole koekaniini -kampanjatoteuksen aineistoja.

Piditkö näkemästäsi?

Tarvitsetko ehkä jotain samanlaista yrityksellesi tai palvelullesi? Lähetä meille yhteydenotto- tai tarjouspyyntö oheisella lomakkeella, tai ole meihin suoraan yhteydessä.

Ota yhteyttä - Anssi Muurimäki

Anssi Muurimäki

anssi(a)creativeday.fi
+358 400 796 229

Jätä yhteydenottopyyntö.

    Lisää työnäytteitä

    MBH Breweries

    MBH Breweries
    Brändi-ilme

    Sävelten arkkitehtuuria
    Visuaalinen ilme

    Pesäpalloliiton pesisliikkari
    Visuaalinen ilme

    Vantaa - Yhteinen koulu -hanke

    Vantaan kaupunki
    Yhteinen koulu -hanke

    Kokemustoimintaverkoston brändi-uudistus

    Kokemustoimintaverkosto
    Brändiuudistus

    OP Ylä-Uusimaa
    Lanseerauskampanja

    CAP-Autokoulu
    Brändi-ilmeen uudistus

    CaTe Nordic Beauty

    Cate Nordic Beauty
    Brändi-identiteetti ja visuaalinen ilme

    Metsähallitus
    Älä narraa -kalastonhoitokampanja

    Perfetta

    Kotipizzan Perfetta.fi
    Ilme- ja sivustouudistus

    Syöpäjärjestöt
    Visuaalisen viestinnän konsepti

    Bun2Bun
    Brändi-ilmeen uudistus

    Erillisverkot vastuullisuusraportti

    Erillisverkot
    Vuosikertomus ja vastuullisuusraportti

    Kotiasemasi vantaalla valokuvanäyttely

    Vantaan kaupunki
    Kotiasemasi Vantaalla valokuvanäyttely

    Pinni.fi
    Sivustouudistus

    Chalupa
    Brändi-ilmeen uudistus

    Suomen osakeliitto

    Suomen osakesäästäjät
    Brändi-ilmeen uudistus

    Allbrands.fi
    Verkkokaupan suunnittelu ja toteutus