Brändipersoona avuksi brändisi uudenvuodenlupauksissa

Uusi vuosi, uusi brändi. Vai pärjäänkö ihan hyvin nykyisellä?
Vuoden vaihtuessa sitä tulee aina tehtyä henkilökohtaisia lupauksia ja niistä monet, myös allekirjoittaneella, liittyvät jollain tavalla uudistumiseen. Elämäntavat, tavoitteet, yhteydenpito ja vuorovaikutus ystävien kanssa ja taloudelliset muutokset muistuttavat olemassaolostaan ainakin kerran vuodessa ja kuuluvat yleisimpien uudenvuodenlupausten joukkoon vuodesta toiseen.
Jos vuoden vaihtuminen on otollista aikaa henkilökohtaiselle uudistumiselle, niin mites se meidän brändi? Mitä sille keksittäisi? Vai tarvitseeko keksiä mitään? Brändioppaassamme, jonka toivottavasti olet ehtinyt jo lukea, yksi osa-alue kertoi siitä, mistä tunnistaa, tarvitseeko yritysbrändisi toimenpiteitä ja uudistumista. Osiossa on lueteltu melko isoja uudistamistarpeita, joista monet vaativat jo hieman merkittävämpää panostusta ja lupausta tälle vuodelle. Mutta onneksi pienilläkin teoilla pääsee eteenpäin.
Onneksi on brändipersoona
Jos termi ei ole tuttu, niin ihan lyhyesti: Brändipersoona on brändisi inhimillinen, ihmismäinen ilmentymä. Jos huoneeseen astuu sinulle ennalta tuntematon ihminen jonka kanssa alat jutella, mihin kiinnität huomiota ensimmäisenä? Ulkonäkö, pukeutuminen, olemus, puhetyyli ja jutut todennäköisesti. Jos juttu luistaa, niin alatte tuntea toisianne paremmin ja syvällisemmin. Silloin ehkä alkaa jo muodostua käsitys luonteenpiirteistä, historiasta ja arvopohjasta. Merkittäviä asioita ihmisten välisen siteen ja luottamuksen syntymisen kannalta, eikö vain?
Jos näet sinulle ennalta tuntemattoman brändin markkinointiviestintää, niin mikä pysäyttää scrollauksesi tai katseesi, mihin kiinnität huomioita ensimmäisenä? Visuaalisuus (ulkonäkö, pukeutuminen), liike(olemus) ja mainoslause ja äänensävy (puhetyyli, jutut). Jos brändi kiinnostaa, saatat etsiä lisätietoa, tykästyä tarinaan, jakaa arvopohjan, samaistua ja sitoutua. Brändi ansaitsee luottamuksesi ja sinusta tulee asiakas.
Kuten huomaat, kiinnitämme toisissamme huomiota hyvin saman kaltaisiin asioihin kuin brändeissä ja näin brändipersoona-ajattelu muodostuu.
Brändipersoonan lupaukset
Palataanpa vielä niihin henkilökohtaisiin uudenvuodenlupauksiin ja mietitään niitä brändisi näkökulmasta. Niistä useimmat ovat brändipersoona-ajattelun kautta sovellettavissa brändisi uudenvuodenlupauksiksi ja siten brändäys-toimenpiteiksi.
Elämäntavat:
Oma lupaus: Olen aktiivisempi, liikun enemmän.
Brändin lupaus: Verkostoidun tänä vuonna alan tapahtumissa ja teen brändiäni tunnetummaksi ideaaliasiakkaan mielessä.
Yhteydenpitoja vuorovaikutus
Oma lupaus: Pidän enemmän yhteyttä ystäviini.
Brändin lupaus: Luon some-suunnitelman ja julkaisen enemmän seuraajiani kiinnostavaa sisältöä.
Talous
Oma lupaus: Aloitan rahastosäästämisen tulevia hankintoja varten.
Brändin lupaus: Investoin somesuunnitelman mukaisesti metamainontaan saadakseni uusia asiakkaita ja lisätäkseni tunnettuutta.
Jokaisen kannattaa tietysti miettiä lupaukset ja niistä johdetut toimenpiteet oman brändin strategian mukaisiksi, edellämainitut toimivat vain helppoina esimerkkeinä käytännöstä. Huomaat ehkä kuitenkin, että pienellä ajatusmuutoksella voit soveltaa hyvin henkilökohtaisiakin asioita ja ajatuksia suoraan brändisi kehittämiseksi, mietit niitä vain brändipersoonasi näkökulmasta.
Brändilupauksia miettiessäsi, muistathan vielä seuraavan:
- Persoonallisuus kiinnittää huomion
- Aitous rakentaa luottamusta.
- Johdonmukaisuus ja jatkuva läsnäolo sitouttaa
- Kärsivällisyys palkitaan uskollisuutena
Tällaisia ajatuksia brändin kehittämiselle vuodelle 2025. Voisiko tämä olla hyvä tapa käynnistää brändisi uusi vuosi? Jos koet olevasi jumissa oman brändisi kehittämisen kanssa, niin ethän epäröi olla yhteydessä. Voimme auttaa uuden suunnan löytymisessä.

Kirjoittaja
Mikko Rauhamäki
Creative Dayn brändiasiantuntija, luova päivätyöläinen ja ehtymättömän inspiraatiolähteen etsijä